Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
in de mobiliteitsbranche
Nieuwe RVU-regeling heeft meer tijd nodig
In de cao voor het Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf is afgesproken dat er een nieuwe RVU komt (Regeling Vervroegd Uittreden). Sociale partners (werkgevers en vakbonden) zijn daar hard mee bezig maar het zal helaas nog wel even duren voordat die nieuwe regeling er ook daadwerkelijk is.
Strengere regels
De RVU is bedoeld voor mensen met een zogenaamd ‘zwaar beroep’. De afgelopen jaren hadden we in de Motorvoertuigensector een RVU waarbij, ongeacht welk beroep, iedereen van de regeling gebruik kon maken. Dat is nu niet meer mogelijk. De overheid heeft strengere regels opgelegd: alleen medewerkers die een ‘zwaar beroep’ hebben komen voor de nieuwe regeling in aanmerking. Het is aan de vakbonden en werkgevers om vast te stellen wat zware beroepen dan precies zijn. Dit moet vervolgens worden getoetst bij TNO.
Financiering
Medewerkers die via de RVU-regeling eerder stoppen met werken krijgen een uitkering. Door een premie te heffen bij werkgevers konden we deze uitkeringen betalen. Deze premie wordt ook de komende jaren nog betaald, maar het geld dat daaruit voortkomt hebben we nodig om de uitkeringen van de huidige deelnemers van de regeling te kunnen betalen. Voor nieuwe deelnemers moeten we dus op zoek naar andere financiële bronnen. Sociale partners zijn hierover in overleg en hopen daarvoor een oplossing te vinden.
(Tekst gaat verder onder foto)
Wanneer is de nieuwe regeling er?
We doen ons best om zo snel mogelijk een nieuwe RVU-regeling te hebben. Maar op dit moment is het nog niet te voorspellen wanneer die nieuwe regeling beschikbaar is. We houden de sector op de hoogte van de ontwikkelingen.